EEN BUITENGEWOON RECITAL

2 april om 17.00 uur 30, is er een recital met melodieën, muziek voor zang, viool, klarinet en Temple Crest-piano.
Als we een concert zien aangekondigd onder de titel van een melodierecital, denken we automatisch aan een concert voor één stem en piano.
Dit a priori was precies het probleem van Louis Spohr, wiens creatieve ideeën helemaal niet overeenkwamen met dit muzikale genre. Dus, omdat hij andere instrumenten wilde introduceren, maakte hij in plaats daarvan kamermuziek.
Louis Spohr werd geboren in 1784 in Brunsvick (Duitsland) en leefde 75 jaar waarin hij een enorm. Maar liefst 10 symfonieën, 10 opera’s, 17 concerten voor viool en orkest, veel kamermuziekstukken voor verschillende ensembles en één heeft honderden melodieën gecomponeerd!
Bovendien was hij directeur van de Opera van Frankfurt, meester van de Kapel van Cassel en muziekdirecteur van dezelfde stad. Bovendien had hij een schitterende carrière als violist … dus zijn leven was erg vol.
Zijn werken maken hem de beste vertegenwoordiger van zijn tijd in de Duitse romantische muziek en de meest authentieke erfgenaam van Haydn, Mozart en Beethoven.
In 1837 componeerde hij de cyclus opus 103 voor sopraan, klarinet en piano.
Deze cyclus wordt vertolkt door Marie Shinz, June Pantillon en Bernard Huttenlocher die ons programma zullen beëindigen.
Tegen het einde van zijn leven vond Louis Spohr nog inspiratie voor 6 melodieën voor bariton, viool en piano (1856).
Deze lieders zijn typerend voor Spohr’s geschriften: exacte declamatie en balans tussen stem en instrumenten, arrangement als bij kamermuziek. Het worden Henk van den Brink, Cécile Bec en June Pantillon die deze melodieën zullen uitvoeren.
Aan het begin van dit concert horen we 4 Duitse aria’s: de laatste werken die Händel schreef voordat hij naar Engeland vertrok.
De derde componist, op het programma van dit concert, is ook de minst bekende: Gustav Holst (1874-1934).
Deze Engelse componist, van Zweedse afkomst, wilde van jongs af aan compositie studeren, en dit tegen de wens van zijn vader, die wilde dat hij pianist werd.
Ik studeerde en gaf daarna les aan het Royal College of Music in Londen. Hij speelde piano, orgel en trombone. Hij was dol op koorzang.
Op het programma voor zondag 2 april, 4 melodieën voor zang en viool … een zeer interessante combinatie.
In onze volgende editie zullen we het meer specifiek hebben over de artiesten van dit concert.